Kontroverser, konspirationer, klasshat

En profan text om Sjuhärad, av Kalle »Indie« Larsson


Kalle Indie Larsson, Profets motsvarighet till Joakim Lamotte, lyssnar på Petrus brutala »Kefas EP« och gör upp med Sjuhäradsbygden en gång för alla.

I Bibeln står det skrivet att jorden snart ska gå under i ett inferno av blod och eld. Det finns ett likvärdigt talesätt bland musikskribenter som går ungefär såhär: »Den dagen relevant hiphop kommer upp från Sjuhärad lovar vi att skriva om det«.

Sjuhärad.

Borås, med omnejd. Vi snackar Västra Götalands kanske mest missuppfattade hoods. Borås stad, en upcoming storstad komplett med högskola och drive by shootings i den typen av områden där Löfvén utan tvekan skulle skicka in sina baskrar om folkopinionen bara blev ännu lite mer neofascistisk. Vidare utåt; Dalsjöfors, Svaneholm, Fritsla, Kinna/Skene med sitt urtrista Jan Björklundska arv. Meningslösa bebyggelser samlade kring nostalgin från nedlagda spinnerier och textilfabriker. Vävstolens dag, någon? Nej, jag vill hellre åka på en utflykt. Till Svenljunga. Som precis (utan sitt riktiga namn) figurerade som just tragisk bruksort i en större svensk filmproduktion.
        Konstigt att folk skjuter.
        Och nu släpper Petrus, straight outta Viskafors, Sjuhärad, EP:n »Kefas« - där den första egentliga låten inleds med en bättre beskrivning av den misär som alltid existerar hand i hand med idyllen, i våra gamla svenska brukssamhällen (såväl som i de globaliserade stadskärnorna - men det är en annan historia, du kan läsa den på knä på valfri pissoar där du hela tiden halkar på använda sprutor när du försöker resa dig upp).

Dom skräms av vårt leverne
Sättet ni hatar att må på vi lever det
Med flaskor och fimpar och snabbmat till middag
Och bakfyllan botas med lördagsbeteende


Att Roffe Ruff gästar Petrus i »Skrämd«, som låten heter, känns naturligt på flera sätt. Inte minst rent tematiskt; Roffe har ju i åratal levt ett självförbrännande Sjuhäradsliv undercover, mitt i det försupna medelklassghettot Majorna. När han, hest skrikande, fyller i Petrus rader gör han det därför med pondusen som bara någon som själv supit sig blodig ombord en vävstol torde kunna frammana.
        »Tack men nej tack« heter nästa låt på EP:n, och den får mig att känna just så. Ett typiskt fall av Sjuhärads-hybris tillåts här sväva alldeles för fritt, och låten känns till slut som ett soundtrack till två fyllon med hybris som stolpar omkring i centrala Horred, bara för att tillslut inse att det var cirka 30 år sedan någonting senast hände där. De kunde ju ha knatat upp till den kristna folkhögskolan vid Helsjön, och fått sig lite nattvard, men det fattade inte jubelidioterna så de plankade tåget till Varberg istället. Och hur fan hamnade de förresten i Horred i förstaläget? Det är så absurt att jag inte ens orkar bry mig.

»48 (333)« däremot är en jävla pärla. En loj och psykotisk hiphoplåt full med uppenbara lögner, till exempel när Petrus rappar att han »har inga planer på att bo stort«.
        Jag kollar hitta.se där det framgår att Petrus »bor i en hyresrätt med tre rum på 75 kvadratmeter. Den är större än de flesta av grannarnas lägenheter i fastigheten«.
        Petrus rimmar också »fyra fernet och en hotshot« på »lever långt från topp, dock« i en motsägelsefull line. Hade du inte precis fyra fernet och en hotshot?
        Jag fattar inte. Men bra är det.
        Perspektivet på »Kefas EP« är alltså genomgående underdogens, den försupna Boråshustlerns, utanförskapets om ni så vill (Löfvén vill). Samtidigt finns hela tiden ett brinnande hat mot övriga MC:s i trakten (vilka då?) som inte duger i Petrus/Kefas ögon; de lallar omkring som överjästa spinnerifabrikörer och fattar ingenting om hur det känns att hoppas att några polare som har gått ner sig (antagligen fyllskallarna i Horred) överlever vintern. På det hela taget är Kefas EP en bra ingång till sakernas tillstånd i en vidrig trakt. Det är en habil EP som längtar ner till scenerna i Göteborg, men som fastnar halvvägs; utanför bolaget i Bollebygd när buss 100 kokar sönder på riks-40. Tur i oturen att Petrus »lever på folköl och capricciosa« och »blandar upp rioja med svartvinbärsfestis«.
        Just sådant som Bollebygdsborna är experter på.

1 Juni 2018