Mama Sonic - »Mama Sonic«

Ytterligare en inblick i Stockholms Underjordiska Musiksällskap


Profets Chefsideolog Filip Lindström dyker åter ner i studier av Stockholms Underjordiska Musiksällskap. Denna gång görs nedslaget i ord och bild när Mama Sonic, en grupp som väl representerar nämnda sällskap, just har släppt en självbetitlad debutskiva.

Mama Sonic är, förutom Sveriges mest polotröjekompatibla popgrupp, en vital del av det som här på Profet brukar kallas för Stockholms Underjordiska Musiksällskap, den lilla klick av idoga individer som mot bättre vetande fortsätter utföra en maklig mun-mot-mun-metod på huvudstadens icke etablerade kulturscen. Bandets fyra (eller fem, beroende på världsåskådning) medlemmar är separerade sådana pass ofrånkomliga blodkroppar i det kulturstockholmska kretsloppet, att det vore absurt om deras gemensamma åstadkommelser inte skapade ringar på vattnet i vår lilla plaskdamm. Därför bör det märkas av på Stockholms gator och torg, att Hornsgatans okrönta prinsar i dagarna har gett ifrån sig ett stycke skiva.
        Läsare av denna blaska som inte har ynnesten att sitta och plaska i pölen strax bredvid Mama Sonic-gänget (och Birthday Girl-klicken, Dead Vibrations-gemenskapen, Tussilago-familjen eller PNKSLM-sekten, för att nämna några av scenens komponenter) kanske behöver en beskrivning över bandets involvering i Stockholms kreativa kretsar. Trumslagaren Olof Niklasson, till att börja med, spelar inte bara i Mama Sonic – utan smattrar även skinn i den utmärkta systergruppen Delagoon. Gitarristerna Martin Wedberg och Richard Wedberg har i åratal försatt Stockholm i tvillingtvivel, eller snarare selektiv spekulation, då de glider in på vald lokal i sina slående karaktäristiska utsmyckningar, som misslyckade karbonkopior av varandra. Basisten Jacob Hallerström har, förutom att ha skrivit resereportage för Profet vid flera tillfällen, släppt solomaterial under namnet Les Milous via Profetvännerna Happiest Place Records i Göteborg. Gruppens poet, Jonathan Brott, har även han skrivit för Profet men är mest känd på trottoarkanterna som skald, pretentionsförespråkare och drivkraft bakom tidskriften L’Amour – La Mort, en publikation som också andra delar av Mama Sonic är delaktiga i.

Sensmoralen av denna utläggning, kära läsare, är att Mama Sonic dyker upp över allt, vare sig man vill det eller inte. Tursamt nog så vill man det. Det var vid ett sådant tillfälle, då valda medlemmar ur gruppen dykt upp i svarvbåset på Nomad (efter att Pulverstan, en ensemble från Stockholms Underjordiska Musiksällskaps Västeråsdivision, hade uppträtt) som jag först fick höra brottstycken från den då ännu inte släppta debutskivan. Enligt mina vetenskapliga beräkningar bör stycket de spinnade vara »Slow Train«, då Olof Niklasson åkallade min uppmärksamhet och sa:
        »Filip, det här är vår nya singel« med ett välförtjänt leende på läpparna.
        »Åh, vad franskt det låter« sa jag instinktivt, och orsakade därmed Olofs smil att bre ut sig än mer.
        Mama Sonics frankofili är en illa gömd hemlighet, och den självbetitlade skivan sammanför Mariatorget med en vackert rökig uteservering i Paris. Som en av de tillfrågade främlingarna i kortdokumentären »Dokument Mama Sonic« säger så har gruppen dessutom gått ifrån den ursprungligt plonkiga stil som färgade de tidigare släppen. På exempelvis »Amasonic«, en singel från EP:n »Plonk«, försökte man ge luft åt de mer anglofila tendenserna, och plonket blev stundom överväldigande plonkigt. Nu har de ambitionerna lagts på hyllan, och det franska (kanske till och med lite utav det tjeckiska) Sextiotalet tillägnas full fokus. Bandet som spelade in »Amasonic« var barn, och när de nu åldrats tre år i Stockholms kulturregnskog sätts de i musikalisk brand.
        Vad som än händer med Mama Sonic framöver hoppas jag innerligt att deras utveckling kommer fortsätta använda Stockholms Underjordiska Musiksällskap som grogrund och plattform. Ett som är säkert är att bandets beståndsdelar bidrar betydligt mycket mer än bara sin hopslagna gärning, till att främja det som ständigt svajar på dödens rand.

14 Oktober 2019