Jonatan & Jonathan - Del II

(Samt smygpremiär av Sabine Womens nya musikvideo)


Profetvännerna Jonathan Brott, poet i (bland andra) Mama Sonic-sammanhang, och Jonatan Södergren, sångare i Sabine Women, möts för ytterligare en intervju sinsemellan. Den här gången har musikvideon som omtalas i del I blivit klar, och ska visas upp inför publik på Nomad Swedish Food and Bar. Innan ni kan se den där kan ni se den här, på Profet, i samband med att Jonatan & Jonathan fortsätter sitt krautliknande evighetssamtal.

Södergren

Vi satt i gräset, i sluttningen mot kyrkväggen, en kall våreftermiddag och drack folköl med Charlie och Otto. Det var dags att återigen prata, eller snacka, eller utöva intervju på varann.

Södergren: Kan inte du göra mig till en karaktär så att du svarar på alla frågor åt mig?

Brott: (nickar och skriver ned meningarna)

S: Det är ganska kallt ute och snart släpps en musikvideo, eller hur?

B: Det har hänt igen.

Charlie säger ordet Karibien, och de snackar om att börja arbeta som trubadur på After Ski - de säger att det är där pengarna ligger.

S: Det finns en restaurang i Stockholm som heter »Karibien«.

B: Bakfickan heter enligt min mamma och andra mammor »Viskas, den lille kingen«, det är sjukt att någon tog mod att genomföra den där idén.

Otto (orelaterat) : Jag är fett rädd för båtar. Jag hatar båtar så fruktansvärt mycket. Det lär ju finnas en hypnotisör på den där kryssningen...

S: Ska vi återgå till ordningen? Ska vi föra ett samtal om subversiva kroppshandlingar?

B: Vi ska aldrig återgå till ordningen. Om en vecka släpper vi ett nytt nummer av tidskriften L’amour - La mort, det börjar med orden »för att återgå till ordningen« - det var du som skrev de orden?

En brun labrador passerar. Otto visslar mot den. Brott föreställer sig att den skulle kunna spontant svara med att attackera någon.

S: Jag återgår till ordningen, jag citerar mig själv och försöker försiktigt analysera det mänskliga psyket.

En välfriserad pudel får höra från sin ägare, »Stanna«. Snart dyker två kråkor in i ett träd, de trasslar in sig, Otto skriker »knulla!« och snart är fåglarna en större grupp som trasslar in sig i varandra. En fiskmås skriker och dyker in i massan. Charlie och Otto börjar prata om Paradise Hotel. Charlie säger att hans flickvän tvångsmässigt skriker »ANTON MÅNSSON« varje gång hon ser en kille som heter Markus på skärmen. När kameran klipper till en annan karaktär och sedan tillbaks till Markus skriker hon två gånger.

S (fortsätter):

Otto (avbryter): Vet ni vem Tuva Larsson är? Hon har gjort en sticker där det står »Spice Survivor« tror jag.

S (fortsätter igen): Ormarna ömsar skinn och kropparna byter kön. Allt äger rum i det symboliska där även du och Elis slåss!

Brott

B: Ja det där händer i videon vi spelade in. Nu släpps den. Sist vi såg dig såg du sliten ut, nu bor du Belgien och vi har gjort klart den där videon. Tänk att få finnas i ett så stilla rum som den här webbsidan. Jag skrev en gång, eller jag tänkte snarare på vägen hit: stilla din hund, med hjärtat och sen tänkte jag mitt hjärta ligger med alla fula barn, jag skulle kunna tweeta det här men då borde det stå »ligger hos« och inte »ligger med«.

B (överröstar sig själv): Vi misslyckades verkligen med videon. Vi hade en plan om ett narrativ som skulle skildra könsdysfori och ormar men vi skildrade bara ormar. Ni glömde spela in den där viktiga scenen där det etableras att Noras karaktär är en yngre version av min, med hjälp av en sliten Jimi Hendrix t-shirt.

S (i försvar): Jo, vi lämnade verkligen det symboliska och trädde in i det imaginära.

En fiskmås går förbi. Den mäter upp jorden med sina steg, den verkar leta efter något.

Otto: Gud, jag trodde verkligen det där var en människa.

B: Ibland tänker jag på kulturarbete. Jag tänker på hur i framtiden består världen av två arbetsgrupper. 1: De som får människan att fortsätta; läkare, ingenjörer, programmerare, forskare, etc... 2: Jokrarna, som får människan att vilja fortsätta: designers, konstnärer, psykologer etc...

Otto: Jag trodde att ordet erinra uttalades ERINERA väldigt länge.

S: Känner ni att vi börjar bli klara?

B: Du vet att jag vill säga ja.

S: Jag avslutar intervjun. Ska vi säga någonting om de andra som är med?

B: Jag tänker på realism. Det är ändå något värdefullt? Det här? Allt det här som jag gestikulerar mot?

S: Synnerligen!

B: Jag stryker dina ord. Jag stryker mina egna ord. Jag gör det av misstag. Det är en callback till förra intervjun. Realism är en callback till sin förra form. Det är alltid en callback. Realism är en callback. Det går att bryta sig ut. Så här gör man.

B: Jag trodde verkligen det där var en människa.

S (berättar om musikvideon och fryser om händerna): Avslutning är en liten blinkning till »Mother« Gin Sling - en karaktär från en halvbra Sternberg-film som heter The Shanghai Gesture. Har du också en sån där dag då du bara kan tänka på AC/DC?

Otto: Kan ni inte läsa upp det ni skrivit? Jag kan inte sluta tänka på AC/DC nu.

B: Ibland har jag hela dagar där jag inte kan sluta tänka på AC/DC. En gång skrev jag ett drama där en karaktär hette »fryser om händerna« och en annan hette »med blåsten i håret«.

Charlie sjunger på Tori-ador från operan Carmen. En intervju faller över sig själv. En järnridå som är lika snygg som stäv. Ikväll är det release för Sabine Womens musikvideo på Nomad Swedish Food and Bar. Det är gratis. Och kommer bli roligt. Här finns all information som behövs.

Fotnot: After ski är offentliga nöjesaktiviteter som erbjuds på många skidorter efter vinteraktiviteter såsom snowboardåkning och alpin skidåkning.

6 April 2019