Leendet

En Intervju med Benz


Profets Chefsideolog Filip Lindström talar med Benz, som just gett ifrån sig den vackra singeln »The Smile« med en smäktande medföljande video. Förutom denna diskuteras även det givande i att giva bort sina idéer till andra för att se vad de kan göra med dem.

Benz. Foto: Ebba Gustafsson Ågren

Projektet Benz fokuserades för ett drygt år sedan, men Benz själv har skrivit och spelat musik sedan tonåren. Under hennes utbildning i musikproduktion i Örebro fastställdes långväga idéer om det som nu blivit Benz, som redan gett frukt igenom singlarna »The Smile« och »Never Start«. Den förstnämnda kommer även med en vacker video om en kärlekshistoria, väldigt stilla utvecklad över de få minuterna den utspelar sig. Sällan är sådan långsamt applicerad fingertoppskänsla sedd i rörliga bilder komna så pass tidigt i en artists karriär, möjligtvis jämställbart med Grants smäktande video till »Waterline«.
        Benz bor nu i Malmö, där projektet tagit sin form och plats. Vad som mest skapade en riktning var något hon sa för sig själv redan under tiden då hon lärde sig mer om produktion i Örebro: »Jag vill ha ett band igen«.
        Hon hade tidigare spelat i grupp, men lämnat det bakom sig tills musiken hon gör nu började kristalliseras. Med stor närvaro och inlevelse berättar Benz om hur premissen för det hon gör är att det uppförs tillsammans med andra, ett soloprojekt som vilar på kollektiv insats det vill säga. Jag undrar om flytten till just Malmö har påverkat projektets form, eftersom jag och Benz kommer överens om att staden har en egen energi, vilket jag också fastslog i artikeln »10 Timmar i Malmö: En Intervju med Jaded Satire«.
        »Det är en speciell känsla i Malmö, men jag tror att jag skulle försöka göra musik var jag än bodde, för det är det jag kommer ifrån. Jag flyttade hit för att hitta tillbaka till vad jag själv vill göra. Nu är jag mer inspirerad av Malmö än när jag flyttade hit.«

Benz. Foto: Ebba Gustafsson Ågren

Ingen av oss kommer ihåg vilken fråga som har ställts, men det gör inget. En intervju blir så mycket härligare när den släppts lös och de traditionella rollerna av frågeställare och besvarare luckras upp.
        Jag hinner inte berätta om hur jag schabblade bort ett dygn av mitt liv efter mitt senaste besök i Malmö (som sagt, beskrivet i »10 Timmar i Malmö: En Intervju med Jaded Satire«) innan Benz börjar delge hur det känns att åter igen spela med ett band.
        »Om jag tänker på övergången mellan studio och replokal så är det så himla viktigt att ha tid på sig att transformera vissa saker« säger Benz. »Även om det är mina arrangemang är det viktigt att lyssna på andra personer. Om jag i detalj har skrivit en basgång så vill jag, när jag spelar den med basisten, kunna lyssna på basisten också. Det är då det blir magiskt.«
        »Ja, det är väl hela syftet med att spela i band« menar jag, »att nå en blandning av intryck och uttryck.«
        »Precis, och det är det som är målet med Benz för mig. Även om det är mina låtar vill jag göra dem ihop med bandet. Nu håller vi på med nya låtar, och då har jag till exempel skrivit basgångar men inte ens visat dem för basisten. Jag vill inte att han ska färgas av vad jag har skrivit. Hans hjärna fungerar annorlunda än hur min hjärna fungerar och jag vill verkligen involvera de jag spelar med mer i skapandeprocessen, för jag tror att det blir bättre då.«
        Då Benz som sagt studerat musikproduktionens konst, men ändå gärna ser att andra musiker gör sina avtryck på hennes musik, frågar jag henne om hon vill placera liveupplevelsen nära studiosoundet.
        »Jag vill försöka, det är klart att det inte kommer bli exakt likadant. På inspelningen har vi till exempel blås, men det har vi inte haft live än. Tanken är att det i alla fall ska vara samma känsla, men i till exempel ’The Smile’ är det mycket klaviatur, som vi droppat live och gjort gitarrbaserat istället. Stämningen är nästan densamma ändå och jag tyckte att det var ett roligare sätt att göra live.«

Benz. Foto: Ebba Gustafsson Ågren

Åter kommer jag tillbaka till videon till »The Smile«, då jag vill veta hur Benz egen involvering i produktionen av den såg ut.
        »Jag var med och planerade, och jag hade så klart idéer, men jag ville också höra vad Ebba Gustafsson Ågren, som gjorde videon, hade för tankar. Sedan gillade jag hennes idé väldigt mycket, så jag lät henne tolka låten. Det är det som är roligt, att höra någon annan ta historien vidare. Den får en ny innebörd i videon än vad den har för mig. ’The Smile’ handlar om en vänskapsrelation från början. Det var fint att se en annan historia till låten.«
        Jag tycker mig se ett mönster i det Benz berättar för mig, en gemensam nämnare mellan hur hon ser på sina medmusikers inblandning och hur hon låtit Ebba Gustafsson Ågren ta hand om »The Smile« med en egen tolkning av narrativet. Benz trivs med att öppna sig för andra i sin process, för att se hur andra synvinklar kan forma om hennes verk. Det är modigt, och inte alls likt min personliga process när jag skriver en text för Profet. Många med mig vill säkerligen ha full kontroll, och vägrar släppa in andra viljor i något så heligt som ett eget uttryck. Jag kämpar med att kunna öppna upp, men Benz har det naturligt i sig. Jag kan inte bestämma mig om huruvida jag avundas det eller är fullständigt bekväm i min egen metod.

Benz släppte just singeln »The Smile« och ger snart ut EP:n »Erazor« via Better Call Rob

6 November 2018