Utredning av Västrock och självförtroende, del II:

En resa till »2003« med Wrstlng


13 januari i år medverkade Wrstlng i intervjun »Utredning av Västrock och självförtroende« på Profet. Det var ett stycke som etablerade varför det krävs ett övermänskligt stort mått självsäkerhet och elitism för att ett indieband ska sticka ut. När Wrstlng visade sådana sidor av sig själva växte dem i Chefsideolog Filip Lindströms ögon. Idag när Profet håller i premiärvisningen av musikvideon »2003« fortsätter utredningen av självförtroende i förhållande till indierock. I övrigt utvärderas även meningen med en videopremiär. Vad är det egentligen och vad betyder det rent konstnärligt?

Musikvideon till Wrstlngs »2003« är regisserad av bandets skivbolagsboss Pierre Björklund (Bakery Allstars Recordings) och utspelar sig i vacker natur, där diverse djur rör sig baklänges under starka färgfilter. Videons protagonist är en ståtlig Ursa, en björn som vandrar genom skogens rike till det som kan kallas en indieballad. Trots att även denna Ursus Americanus för sig bakåt istället för framåt är han så mycket mer målmedveten än den frågvisa domherren som syns i videons slut. Björnen är en sann huvudkaraktär, jag vill veta vart han är på väg på sin tillbakagång, vem han är och vad han tänker när han står och vrålar bland granarnas stammar. Domherren spelar en simpel biroll, som förvisso inte ska underskattas. Hans små svarta ögon ifrågasätter varför någon tänder en tändsticka och en raket fyras av i videons mitt. Domherren undrar hur det påverkar honom och alla hans djurvänner som löper så fritt där i naturen.
        - Jag går oftast på vad låten ger för känsla när jag gör video, säger Pierre Björklund om sitt verk, och utvecklar: Inte nödvändigtvis det som texten handlar om, fast »2003« är ju en låt med stor mängd tillbakablick, både textmässigt och i känsla. Bara titeln skriker ju nostalgi. Där kom idén om att allt skulle gå baklänges. Sedan är ju nostalgi oftast minnen som man satt ett förskönande filter över vilket är tanken med alla färger.
        Pierre ger förklaring till både det omvända tempot och de starka färgerna, men jag får inte reda på något om relationen mellan björnen och domherren. I min intervju med Wrstlng liknades sångaren Anders Bergman vid en hes björn, och jag ställer därför Pierre mot väggen med en fråga om huruvida björnen är en tanke skänkt till Anders.
        - Nja, indirekt är det väl det. Det syftar ju till EP:ns namn, »Hoarse Bear«, vilket i sig syftar lite till Anders, men jag kommer inte ihåg vad jag gjorde först; la in klippet på björnen eller associationen till titeln. Troligtvis samtidigt.

Ursus Americanus, dock inte samma Ursa som knep huvudrollen i "2003"

Jag tror att det kan finnas ett ännu större budskap bakom videon till »2003«. Nostalgin är en vacker tanke, men jag kan inte glömma att tändstickan och raketen i mitten av videon är de två enda tingen skapade av människan som medverkar i Björklunds skapelse. Den symboliken väcker frågor hos mig, frågor som jag väljer att inte ställa rakt ut till personen som borde veta dess svar. Istället projicerar jag min frågvishet på en stackars domherre och min ilska på en vresig björn. Pierre Björklund säger följande om sitt skapande:
        - Jag kände att arbetet med »Hoarse Bear« inte var färdigt och att jag ville jobba mer runt det, så jag började jobba på en musikvideo. Jag tänkte först på att fråga bandet om de kunde spela in lite klipp, men då de bor i Göteborg och jag i Malmö, plus att de har fullt upp med att jobba på nya skivan, sket jag i det. Sedan har jag en tendens att vara rätt otålig också och vill att saker ska ske snabbt. Då känns det ibland bättre att jobba själv och inte låta min otålighet gå ut över andra.
        Jag känner att Pierre Björklund har det där självförtroendet som jag efterlyste hos Wrstlng, den där tron på att det man själv gör är fantastiskt. Inga ursäkter ska tynga ner något nytt och lovande. Tillsammans kommer Björklund och Wrstlng forma ett effektivt indie-lag, det framgår när Bakery Allstars-bossen berättar om varför han föll för bandet.
        - Tyvärr kan jag ha väldigt smal musiksmak. Jag lyssnar mestadels på indie och lo-fi men även där kan jag vara kräsen, så när jag väl hittar nåt jag gillar så känner jag väldigt mycket för det. Så var det med Wrstlng. Jag föll pladask för dem och lyssnade på alla deras låtar på Soundcloud om och om igen, och deras Swindie-pop är något jag alltid har varit svag för.

Bakery Allstars Recordings

Pierre driver Bakery Allstars Recordings tillsammans med Ludvig Sersam. Det är ett litet bolag som bygger på nära kontakt och bra relationer till banden.
        - Vi gör väl det mesta. Management, bokar gig, jobbar med PR, gör hemsidor och musikvideos. Vi har också Bakery Studio och Ludde är utbildad ljudtekniker/producent så han hjälper banden med sådant om det behövs. Vi är ju väldigt DIY och personligen gillar jag den estetiken. Det får gärna synas lite att det är hemmagjort. Sedan vill vi jobba rätt nära artisterna och ha en bra kommunikation. Ofta så snackar jag med banden några gånger i veckan.
        Det är inte hemligt att videon till »2003« är ett hemmabygge. Estetiken kring Gör-Det-Själv är charmig och oftast nära till hands när det handlar om att visualisera punk och indie. Det tankeväckande naturfotografiet som Björklund samlat ihop är inte i Attenborough-klass, snarare Steve Irwin, men det är samtidigt så pass städat att det passar till låtmaterialet. Björklund och Wrstlng verkar ha delat en vision, frågan är om det varit uttalat eller ej. Anders Bergman delar med sig av sina tankar bakom »2003«.
        - Det är så jävla svårt att beskriva vad texter handlar om, med risk för att låta som Jocke Berg. Men »2003« handlar om hur man förändras som människa och vad det gör med olika relationer. Förändring är naturligt, men om man inte ändrar riktning tillsammans går man åt olika håll.

Anders Bergmans ord får sålunda summera beskrivningen av denna video. Innan jag avslutar denna text vill jag snabbt dra upp frågan om vad en videopremiärvisning egentligen är. En vis man sa en gång att premiärvisningar och låtpremiärer sätter musiken före musikkritiken, och det håller jag faktiskt med om. I de flesta fall blir en låtpremiär en förpackad reklamkampanj där en skribent får svälja sin konstnärliga frihet och lydigt presentera någon ny melodi med någon ny artist från något nytt skivbolag, utan att fälla ett enda kritiskt ord om saken eftersom låtpremiären är ett strategiskt val för en musikpublikation som vill ta sig uppåt. Jag vägrar göra något sådant på Profet, det här är en frizon där åsikter ska få luftas. Men ändå sitter jag här med en premiärvisning för en musikvideo, och det är för att »2003« ändå gav mig andrum och en chans att vara ärlig. Sedan gillar jag ju verkligen björnar också.

Wrstlng - »2003« (Official Video)

7 Mars 2017