Ultra Satan och Den Välbehövda Revolutionen


Vilken plats skulle du säga att kulturen har i den rådande kapitalismen? Meddelandet som Höga Nord-bandet Ultra Satan skickar ut tillsammans med sina första släpp av musik handlar om en Fight Club-esque utopi där klockan har startats om från noll, en dröm som jag har drömt både en och två gånger. Efter Tyler Durden sprängde bankerna och sköt sig själv i kinden gick förhoppningsvis hans plan delvis igenom, människans girighet kan ha tvingats bort eftersom alla hamnade på samma kalla mark. Såsom den getskäggige Batman-skurken Ra’s Al Ghul ville avsluta civilisationer som gått överstyr ville Durden rätta till ett globalt fel som människan skapat och levt i, ovetandes om sin egen olycka.
        Varje generation har en schizofren inställning till sig själv, så har det alltid varit. Man klagar inbördes och säger att »alla nuförtiden är idioter«, samtidigt som man gärna kan hävda att »saker och ting är bättre nu ändå«. Jag kan säga att min generation håller på att gå för långt när det gäller kapitalism i salig blandning med ett vridet medialt samhälle. Vi är slutsteget som framtida historiker kan peka ut som punkten då all kapacitet till långvarig koncentration försvann, perioden då medier blev sociala för att sedan bli vinstdrivande och utsugande. Kulturen är beroende av det sociala nätet lika mycket som vilken privatperson som helst, spridningen av information blir viktigare för oss i samma takt som tillgången av information blir större och vi lägger märke till mindre. Utbudet blir större och efterfrågan blir smalare, tills vi helt tillåts leva i våra egna världar där flödet, ergo verkligheten, är formsydd efter oss personligen. Då de sociala medierna som styr så mycket dessutom allihop gradvis förvandlas till interaktiva reklampelare sållas vi mot att framgång innebär följare, som innebär uppmärksamhet, som genererar pengar genom reklam. Om Tyler Durden hade haft Instagram hade han strävat efter att lägga ner Internet över hela världen.
        Missförstå mig inte, jag älskar och behöver Instagram lika mycket som, om inte mer än, alla andra. Det är i rollen som underhuggare som jag kan se den riktiga effekten (och den kommer vara för evigt).

Tyler Durden

Ultra Satan skriver om en värld där maskineriet som passiviserat, förslöat och förslavat mänskligheten har förstörts, där kommunikation kanske fått bli lite organisk och mänsklig igen. Meddelandet känns inte av i musiken i sig och sången är låg, måhända för att pränta in budskapet på en undermedveten nivå. Bandet med det pricksäkra namnet är en supergrupp, ett Frankensteins monster hopplockat ifrån Höga Nords oslagbara arsenal. Ingår gör medlemmar från SPR!, Tentakel, Uran GBG och inte minst Fontän, Sveriges just nu bästa band. Låttitlarna »USA« och »USB« på den första singeln är minst lika bra som bandnamnet och filosofin om att förstöra och bygga om på nytt är bättre än både och tillsammans. Det är medveten punk i modern kraut-förpackning, revolutionär musik som bygger på intellekt istället för utåtriktad ilska.
        Så, vilken plats har egentligen kultur - och främst musik i det här fallet - i den rådande kapitalistiska, ouppmärksamma verklighet som vi lever i just nu? Kultur behöver ju uppmärksamhet för att överleva och hur vi tillhandahåller uppmärksamheten är en del av den onda cirkeln som Ra’s Al Ghul skulle vilja förinta med en pest om han fått bestämma. Jag tror att delar av kulturlivet skulle rämna av en sådan revolution som Ultra Satan predikar om. Andra delar, som Ultra Satan själva, skulle klara sig galant i en postapokalyptisk värld där bara faxmaskinerna fungerar. Kort sagt så skulle musik och kultur som förlitar sig på den kapitalistiska, sociala mediestrukturen för sin överlevnad inte stå pall länge efter en revolt där Internet skulle jämnas med marken (att jämföra Internet med ett fysiskt ting som är möjligt att förgöra stärker mitt argument här, jag ignorerar därför att det inte är helt sant. Ni, kära läsare, bör göra likadant). Frågan är om Ultra Satan gör musik för revolutionens barrikader, eller för dess överlevare.

11 Juli 2017