Allt För Kulturen

En intervju med Rodrigo Pencheff


Redan i Profets begynnelse talades det om Sound Systems, Soundclashes, Dubplates och Riddims, i en intervju med Patrik Arve från Swedish Tiger Sound. Inför Profet på Scala 7 april känns det som om termerna behöver förklaras på nytt, då Swedish Tiger Sound spelar med Topaz Sound System i Scalas Källarbar. Vem är då bättre på att förklara fenomenet Sound System än Rodrigo Pencheff, medlem i både Topaz och Swedish Tiger Sound?

Även om reggae och Dance Hall blivit större och smält in i huvudströmmen så är dess speciella kulturella attribut fortfarande antingen en gåta eller något helt okänt för majoriteten av musiklyssnare. Sound Systems, Soundclasches, Riddims och Dubplates tillhör en egen värld som man inte riktigt stöter på om man inte anstränger sig för att söka upp den. Rodrigo »Rodde« Pencheff har förutom att medverka i grupper som Latin Kings och Infinite Mass också slagit ett slag för Soundclash-kulturen i Sverige, med Topaz Sound System som spelar på Profet på Scala 7 april. Då han dessutom är en del av Patrik Arves Swedish Tiger Sound kommer han vara väldigt delaktig i Profetklubben. Han får bli den som åter igen berättar för mig vad ett Sound System egentligen är.
        - Begreppet Sound System betyder ljudsystem, det är bara ett ljudsystem egentligen, men det har blivit en grej. Om man pratar om Sound Systems, i alla fall på Jamaica, då handlar det om en grupp DJ:s eller människor som spelar skivor. Mest Dance Hall och reggae, men det kan vara vad som helst. Det baseras på att folk tog ut sitt sound system [alltså sitt ljudsystem] och började spela musik. Men sedan är det många Sound Systems som inte har ett ljudsystem utan bara spelar skivor, då kan man prata rent tekniskt om att det inte är ett Sound System, då är det bara ett Sound.
        Begreppen som slängs omkring när det gäller jamaicansk musik kan vara invecklade och det är mycket som krävs för att vara »äkta«, se bara på att ett DJ-kollektiv inte får kalla sig för »Sound System« om de inte äger ett ljudsystem. Topaz Sound System har en lång historia och har blivit ett av Sveriges största.
        - Vi började faktiskt för exakt 20 år sedan. Vi skulle starta ett litet skivbolag som hette Topaz. Jag hade min studio hemma och det började med att jag kunde göra allting. Nuförtiden kan alla ha en studio men på den tiden var det inte riktigt så. Det var inte bara att ha en dator och en mick, då var det speciellt. Jag kände att man inte ville vara beroende av att vänta på ett skivbolag, vi kunde göra musiken själva. Det var baserat på mig och mina två bröder Tito och Cribe, och en kille som heter Michel Miglis. Han kom egentligen från ett annat håll men han höll på med musik och var väldigt duktig på att göra musikvideos. Michel älskar reggae, jag gillade också reggae på den tiden men var inte så insatt. Jag kommer ju ifrån hip hop. I och med det började vi hänga med en kille som heter Roger Johansson och han sa att »om ni har ett skivbolag så måste ni ju ha ett Sound System«.

Starten för Topaz Sound System blev en så kallad Soundclash med ett tyskt Sound System, på restaurangen Klara Sjö som idag heter Flemings. Där anordnades afrikanska fester och när Rodde tog kontakt med arrangörerna kunde de komma överens om en kväll där alla kunde samlas, där det blev en bra blandning på besökarna. För Soundclashen inreddes ett av restaurangens rum i kamouflagemönster och de två systemen var redo att drabba samman. En Soundclash går ut på att varje Sound System spelar varsin runda, där de försöker bräcka varandra med att spela bäst musik. Ett trumfkort i en sådan DJ-batalj är att ha många och bra Dubplates, som man sedan även bör vara duktig på att använda.
        - Dubplates kommer ifrån den fysiska skivan som man graverar inför att trycka vinyl, berättar Rodde. Det är det som är en Dubplate rent tekniskt. När man pressar vinyl så mastrar man låten på ett material [acetat], så graverar man den och gör plåtar som man trycker vinylen med. Själva Dubplaten går ju att spela men den slits, man kan inte spela den tusen gånger. När man pratar om Dubplates i reggaevärlden så är det en speciallåt som ingen annan har, det är egentligen att en artist sjunger om en av hans kända låtar och sjunger om ditt Sound, att ditt Sound är bäst. Det finns inga regler om hur en Dubplate ska låta.
        Syftet med en Dubplate är alltså att visa att man har lyckats fånga en het artist, något som man kan använda till sin fördel i en Soundclash. Topaz spelade in sin första Dubplate med Dillinger som är mest känd för »Cocaine in My Brain«, och Rodde och hans system har sedan dess anordnat liknande fester som den där de mötte det tyska Soundet för tjugo år sedan.
        - Vi körde stenhårt på det konceptet och vi försökte bygga upp en Soundclash-scen i Sverige. Det fanns kanske några Sound Systems som spelade in några Dubplates, men det var ingen grej. Vi blandade Dance Hall-scenen lite med hip hop-scenen, för att det var den musik som vi gillade och vi var hip hop, eller är hip hop. Man får komma ihåg att på den tiden var inte Dance Hall eller hip hop så stort som det är idag, alla poplåtar har ju influenser från det.

Musiken som Topaz ville föra samman var för tjugo år sedan mycket mer smal, Rodde uttrycker det som »underground«. Idag har båda genrerna brett ut sig och mycket riktigt slagit rot i musikvärlden. Soundclash är dock fortfarande något obskyrt, något som fler, inklusive jag själv, borde se. Samtidigt som kollektivet Topaz drev skivbolag och gjorde musikvideos (många filmade på Kuba, till exempel Teddybears ikoniska »Cobrastyle«) vred och vände de på vad en Dubplate skulle vara.
        - Det var många som bara spelade in Dubplates med jamaicanska reggaeartister men vi började spela in med rappare härifrån. Dogge gjorde en Dubplate, Ison & Fille, till och med Carola gjorde en Dubplate. Ibland visste folk inte vad de tyckte om det, men det är själva grejen. Det blir speciellt och för oss blir det roligare än att bara följa spår som andra har gjort, säger Rodde.
        Systemet har förändrats under årens lopp, inte bara gällande musikalisk fokus utan även gällande teknik och »äkthet«. Just kravet på äkthet är något som är som starkast inom hip hop, reggae och black metal och de som verkligen hänger sig åt att vara äkta är ändå värda en eloge för engagemang. Nackdelen med äkthetshetsen är att det blir fängslande för de som gör musiken, det går inte att ta sig utanför det förbestämda mönster som satts för respektive genre. Rodde har gått från genre till genre och bryr sig inte om folk ogillar att han gör en Dubplate med Carola, för han får själv något ut av det. Det handlar om att ha roligt själv också, vilket Rodde har när han går igenom den långa process som inspelningen av en Dubplate innebär.
        - Förr var det roligare om man försökte få tag på en artist, att gå till konserten och försöka få med honom till studion. Det var ju halva Dubplaten. Nuförtiden kan man hitta någon som förmedlar på internet, till exempel någon jamaican som har en studio, som säger »Vill du spela in med Sean Paul imorgon? Okej, skicka pengar så får du den [Dubplaten] på morgonen.« Så var det inte riktigt förut, då fick man kämpa. Jag åkte till Jamaica, jag åkte till New York, jag åkte till London, jag var alltid backstage på alla artister för att spela in Dubplates. Det var halva grejen, inte bara att ha en Dubplate att spela utan att man träffar en artist och upplever en vibe.
        Rodde säger att prislappen för en Dubplate har blivit större i och med att det har blivit mer lättillgängligt. Det blir inte heller lika speciellt att ha en Dubplate som när det ingick en jakt i det hela. Hur man än fått tag i sin Plate är det viktigt att man kan spela den på rätt sätt när det är dags för Soundclash.
        - Inom en Soundclash blir det inte bara vad du spelar utan hur du spelar låtarna. Till exempel brukar man säga något innan en låt, allt beror på hur du introducerar låten, hur den presenteras. Det blir en show, man hatar varandra lite på scen men till slut så handlar det från bådas håll om att kunna bidra till den här scenen som man gillar. Även om man blir knäckt, om de andra dödar en, så ställer man upp och krigar för att vi vill uppleva en sådan här kväll. Vi har varit ett Sound System men vi har inte från början satsat på att ha själva högtalarna. Det grundades som ett crew som spelade skivor men de senaste fem-sex åren har vi etablerat att vi har våra högtalare och att det här är Topaz Sound System. Det är väldigt mycket meck att ta med högtalarna, det är kostnad, det är tid, det är inte så lätt, men för kulturens skull är det värt och det är roligt. Tyvärr så har hela mitt liv, eller vårat liv, kretsat kring att det kommit in pengar och samma pengar har gått ut direkt, till det här. Man satsar och kör fullt ut.

Rodde och Topaz Sound System har kämpat för sin kultur, för dess överlevnad och framgång. Jag ser därför fram emot att presentera sådana hjältar på Profet på Scala, med sina stora högtalare och den festliga stämning som Rodde berättar om. Genom att träffa Patrik Arve och Rodrigo Pencheff dyker jag ner i den reggaekultur som de båda främjar genom anletes svett. Det är bara en kort inblick i någonting större och jag hoppas att någon som besöker Profet på Scala 7 april kommer fastna i kulturen och vilja lära sig mer, för min nyfikenhet har bara växt.

31 Mars 2017