Maternal Voice, bron mellan Stockholm och Manchester

Musiken skulle för alltid tappa sin spänning om det inte vore för den underjordiska musikscenen, den som inte är känd för någon som inte är en del av den. Maternal Voice är ett av de självständiga skivbolag som får den scenen att leva och som dessutom skapar en direkt koppling mellan Stockholm och Manchester som musikstäder.

Vid det här laget bör de flesta som läst Profet känna till min förkärlek för människor som lever för musiken och sätter integritet och värdighet framför pengar. All konst blir bättre när den kommer från en ärlig plats, ifrån personer som skapar på grund av en kreativ vilja och med en orubblig vision. De människorna finns överallt, och det är inte bara de som utför musiken som innehar dessa visioner. Jag vill slå ett slag för eldsjälarna som arbetar bakom musikerna, de pionjärer som får saker att hända runt omkring det som vi alla älskar. Det har alltid funnits små skivbolag som slår underifrån och skapar en underjordisk musikscen som är spännande och levande, jag vill uppmärksamma dem och tacka dem för att de håller musiken vid liv. I Stockholm är det tack vare självständiga bolag som PNKSLM, Lazy Octopus, Flora & Fauna och Birds Records som vi får chansen att höra ny musik som driver konsten vidare. Det är tack vare sådana aktörer som staden är vaken, utan dem skulle vi inte ta oss till Obaren på en onsdag eller Riche på en tisdag. Det är tack vare dem vi håller oss på tårna, eftersom något nytt alltid kan dyka upp, vilken dag som helst, var som helst, hur som helst.
        Ett av de nyare skivbolagen i Stockholm heter Maternal Voice och drivs av David Richardson. Min första kontakt med David var när jag intervjuade Duds från Manchester och Girl Sweat från Leeds när de båda banden åkte på Sverigeturné med Maternal Voice. Duds skiva »Wet Reduction« är bolagets första släpp, som spelats flitigt på radiostationer i Manchester, och jag får ett vinylexemplar av David när vi träffas igen för att prata om visionen bakom Maternal Voice.

Duds "Wet Reduction"

David är från början från Glasgow men har även bott i Manchester, där han träffade medlemmarna i Duds som då spelade i andra konstellationer. Det var i Manchester som grunden till konceptet som senare blev Maternal Voice började ta form, ett koncept som David kunde ta med sig till Sverige då han flyttade hit 2012.
        - Jag skulle säga att det började runt 2006–2007, inte som Maternal Voice, men jag och min kompis Jolan Lewis hade klubbkvällar både i Manchester och i Warrington. Vi spelade skivor ofta och vi hade en idé om att starta ett skivbolag som skulle ta experimentella element av musik till en mer samtida miljö. Det har alltid funnits på vissa sätt, med vissa bolag och vissa undergroundscener. Vi gillade verkligen Creation Records (Primal Scream, My Bloody Valentine, The Jesus And Mary Chain), 4AD (Cocteau Twins, Grimes, Deerhunter) och Factory Records (Durutti Column, Happy Mondays, Joy Division) där det alltid fanns konstighet. Det var acceptabelt att vara lite märklig och spela musik som inte var nutida, men att ta den till en samtida omgivning. Vi brukade spelade mycket sådan musik, vi spelade precis vad vi ville. Vi spelade ofta på en legendarisk klubb som heter Big Hands där hela Manchesters musikscen hängde när jag bodde där. När jag flyttade till Sverige fortsatte jag DJ-kvällarna i Stockholm [under namnet Rub The Sleep Out] tills jag tröttnade på det. Sedan förra sommaren började det klia i mig, jag ville göra något igen. Jag bestämde mig för att börja anordna klubbar och den nya grejen blev Maternal Voice.

David Richardson

Jag och David Richardson märker att vi har mycket gemensamt när vi talas vid. Han startade Maternal Voice för ett drygt år sedan och sedan dess har andra anslutit sig som tror på hans vision. Jag startade Profet tidigare i år och har redan nu fått sällskap av andra skribenter och kreatörer som förstår sig på det jag vill göra. Vi båda är överens om det vackra i att samsas kring en kreativ idé, det fina i att föra vidare en drömbild. Davids tankar kring Maternal Voice är tydliga men ändå i ett spännande stadium av utveckling, precis som Profet är och har varit under de här första månaderna av sin existens.
        - Maternal Voice är större än bara jag. I Stockholm har jag en kille som hjälper mig med sociala medier och med att sätta upp affischer, i Manchester har jag Jolan och min bror. Jag älskar att samarbeta med andra och både i Manchester och i Stockholm verkar folk vara intresserade av att bli involverade när man har något på gång.

Skillnaden mellan Stockholm och de nordbrittiska städerna som David bott i är att Manchester och Glasgow har en tätare musikscen, där alla spelar med alla. Jag känner att man i Stockholm är aningen mer rotad i ett band, snarare än att man framträder i många konstellationer. David säger att det i Glasgow och Manchester inte finns så mycket annat att göra än att spela musik, att det är därför gränserna mellan akter är lösare
        - Manchester är en så stor musikstad, många är inblandade i musik och det kan bli så att man inte vet sin plats, för ingen lyssnar. Det finns så mycket musik. När man kommer till Sverige finns det möjligheter. Det finns likheter mellan Manchester och Stockholm, vad folk lyssnar på, så det var väldigt naturligt för mig att komma hit och spela de skivor jag annars spelade. Att spela skivor själv förändrade vad Rub The Sleep Out var då, jag ändrade det så det skulle bli ännu mer accepterat i Stockholm. Jag tror att det var det som startade nedgången för Rub The Sleep Out, anledningen till att jag sedan lade ned det. Nu har jag mer kontroll och jag bryr mig inte lika mycket om vad folk tycker. Jag har en grund att stå på och jag kan göra vad jag vill. Jag vill driva ett fantastiskt skivbolag och jag behövde börja någonstans. Ingen vet vad Maternal Voice är än, jag försöker nog fortfarande själv klura ut vad det är. Jag tror inte det finns lika många begränsningar som hos andra skivbolag och det finns en känsla av konstighet som jag vill behålla.
        Den märkliga aspekten i musiken finns verkligen hos Duds. Deras energiska musik kan påminna om garagerock men spelas på ett slags hackigt sätt, där gitarrerna och basen svarar varandra. Varje beståndsdel är separat på ett besynnerligt vis, men när de läggs ihop skapar de en tät massa. David vill inte att Maternal Voice ska ha en genre som alla förknippar med dem, men det ska ändå finnas en röd tråd mellan akterna. Nästa släpp kommer ifrån bandet Wedding och beräknas komma nästa år.
        - Det är väldigt annorlunda gentemot Duds men det har en kvalitet som verkligen resonerar hos mig. Det är en kille från England och en kille från New York som träffades i Berlin, sångaren Tom har verkligen något magiskt över sig. De turnerar i Storbritannien och förhoppningsvis kan jag få över dem hit.

David Richardson

Det som är speciellt med Maternal Voice är att David Richardson ger oss en direkt koppling till Manchester. Kopplingen till London får vi från många håll, bland annat PNKSLM och deras boss Luke Reilly, Manchester har vi i Sverige dock inte en lika stark anknytning till. Vi gillar det som kommer därifrån, det har vi lärt oss sedan The Smiths, Stone Roses och Oasis, men genom Maternal Voice får vi en bro som går rakt över till industristaden med alla fantastiska band. David Richardson hoppas på att kunna släppa svenska band också och på så sätt kommer förbindelsen mellan Stockholm och Manchester som musikstäder bli än starkare. Jag hoppas på att traditionen av självständiga skivbolag kommer fortsätta, för utan människor som David Richardson och bolag som Maternal Voice kommer det underjordiska musiklivet inte vara lika underhållande som det är idag.

Nedan hittas en introduktion till Maternal Voice, inspirationen till det märkliga i musiken

16 december 2016