MANKIND och side effects @ Debaser Strand

Det som tar en genom en hård vecka är möjligheten att på lördagskvällen få se unga människor i polotröjor spela hård pop inför en hipp publik. På Debaser Strand får jag lördagen 21 maj den magiska möjligheten, då MANKIND och side effects uppträder tillsammans och gräddan av Stockholms indievärld kommit för att titta. I församlingen spanar jag medlemmar ur band som Tussilago, EKEN och Indigo Children, varav de två sistnämnda är grupper där delar av side effects återfinns.

        MANKIND öppnar, deras skräniga garagepop kastas ut över publikmassan och går som alltid så väl ihop med de svarta polotröjorna som blivit deras signum. Gitarristen Alex Ceci får sitt instrument att tjuta på ett sätt som stundtals slår mig av ren häpnad. Mellan två låtar sträcker vokalisten Arthur Onion upp en knuten näve i luften och predikar från sitt hjärta om hur ingen människa är illegal. »Stop deportations« säger han innan MANKIND går in i sista låten. Han slänger sig ner i publikhavet och vandrar runt medan han mässar sina texter. På vägen upp igen rufsar Arthur Onion en ung man i pottfrisyren och avslutar sedan numret med att hänga sig i scentaket och dingla på Alex Cecis axlar. Pophistoria är skriven, det är ett faktum. Liknande band må ha gjort liknande saker på scen förut men inte så här, som här, som nu.

side effects på Debaser Strand 21 maj 2016. Foto: Mariam Adam

Side effects har blivit arenarockare och tagit in en långhårig man med mustasch på percussion och kompletterande gitarr. Melodierna sitter som vanligt som en smäck och trumslagaren Hugo Mårtenssons polotröja likaså. Den nya singeln »Wanna Lose You« kunde lika gärna spelats på valfritt sportstadium med sin fulländat storslagna poprefräng. Jag blir överlycklig när side effects börjar spela Big Stars »Thirteen« och jag undrar hur många av de samlade som känner den som Håkan Hellströms svenskspråkiga version »13«. »Riverbank« är monumental. Den rämnar berg och korsar hav när Hugo Mårtensson lägger sin knäckande överstämma över Billy Cervins grund. Keyboardisten Elias Jungqvist går precis som Arthur Onion ut i publiken när det är dags för honom att sjunga sin vers. Han klättrar upp på bardisken och påbörjar sin sång när han får sätta sig på någons axlar för att återvända till scenen. Pophistoria är skriven, det är ett faktum. 21 maj 2016 kommer för alltid minnas som den dagen då Elias Jungqvist stod uppflugen på Debasers bardisk och då »Riverbank« ilade genom ryggraderna på Stockholms indie-elit.

side effects är aktuella med singeln »Wanna Lose You« som det gjorts en tidlös video till. En skiva är även på gång.

MANKIND släpper snart en EP. Inom kort publiceras en ingående intervju med bandet på Profet.

Videos på Elias Jungqvists magiska publikbesök och Arthur Onions klättring i taket finns att hitta på Instagram: @profetmusik