JINZO the TRAP LORD – Shadow Realm Beat Cypher Vol. 1

JINZO the TRAP LORD har aldrig släppt en fullängdare men den mängd av spår han givit ut på Soundcloud har skapat en imponerande katalog, som är mer än värd att recensera. Ljudkonstnären som även går under namnet Kill Bill har listat sin genre som »Internet« och han är en perfekt förgrundsfigur för hur musik skapas och ges ut online idag.

Shadow Realm Beat Cypher Vol. 1

RZA i Wu-Tang Clan

Jag har tidigare varit obekant med uttrycket Beat Cypher, fram tills jag upptäckte JINZO the TRAP LORD. JINZO är för övrigt relativt svår att få reda på information om men musiken han gör är i mina öron konst. Enligt hans Soundcloud - där merparten av hans stycken finns samlade - bor han i Japan men på hans andra kanal Kill Bill: The Rapper står det skrivet att han är belägen i Charleston, South Carolina i USA. Min förvirring är stor och min nyfikenhet ännu större.

        Jag gissar på att JINZO/Kill Bill är enormt fascinerad av Japan och landets kultur. Han har säkert spenderat en del tid där och än mer tid framför japanska tv-serier och spel hemma i South Carolina. Hans tycke och kunskap om den japanska popkulturen hörs i hur han mixar in animeljud lika smidigt som RZA vävde in sina älskade samplingar från Kung-Fu-filmer i Wu- Tang Clan. JINZO the TRAP LORD är den felande länken mellan amerikansk trap och japansk anime, ett gifte som fungerar förvånansvärt bra. Bäst går de ihop i spåret »Underwater Shawty« där de hårda beatsen och det mjuka, fina i musiken möts för att skapa JINZOs hittills största ögonblick. Ett annat exempel på JINZOs filmsmak är »Janemba«, en låt som döpts efter en ond demon i »Dragon Ball Z: Fusion Reborn«.

JINZO the TRAP LORD.

Det visuella som kommer med JINZOs musik är bilder tagna ifrån anime på samma sätt som samplingarna, ibland vridet, ändrat eller modifierat från originaltillståndet. Då mycket av hans material är olikt något han gjort tidigare tillför de olika bilderna något extra på Soundcloud- sidan. JINZO lyckas med varje släppt spår forma om sitt koncept en aning, så att det finns en länk mellan låtarna även om de inte låter det minsta som varandra. Det är fängslande att se en artist som kan hålla sin publiks uppmärksamhet med ombytlighet och jämn, hög kvalitet. Jag får intrycket av att JINZO inte är helt medveten sin egen förmåga att uppehålla intresse, han gör nog bara exakt det han vill utan påtryckningar från någon.

        Tillbaka till fenomenet Beat Cypher, som sagt så har jag tidigare inte vetat vad det varit för något. En traditionell Cypher är en sammankomst av ett antal MC:s som vanligtvis står i en ring och langar rim som antingen kan vara förberedda eller improviserade. Ett Beat Cypher går, om jag uppfattat det rätt, ut på att ett antal producenter samlas och langar sina olika versioner av en och samma sampling. Självklart behöver producenterna idag inte samlas på samma fysiska plats, istället samlas de på samma spår. Det är vad JINZO har satt ihop på »Shadow Realm Beat Cypher Vol. 1«. De medverkande är - i kronologisk ordning - Rav, Gold Midas, TenJu, KubrixXx, JINZO, Rekcahdam, Yrstrly och Misc. Enemy. Det är oklart om JINZO känner alla personligen eller om producenterna bara skickat in sina bidrag och blivit accepterade, Rav är i alla en återkommande samarbetspartner. Cyphern är 11 minuter lång och byter ständigt form från stenhård industriell electro till funkiga breakbeats. Det här sättet att göra musik är talande för den digitala era som vi lever i just nu. Cypher-ringen breder ut sig över hela jordklotet och influenser från olika kulturer kan blandas hur friskt som helst. Det öppnar dörrar för an slags mångkulturell musik som Profet välkomnar med öppna armar.