Allah-Las i förändring och utveckling

Miles Michaud är sångare och gitarrist i Allah-Las och han befinner sig i en skränig skivbutik i Grekland. Det berättar han när vi kopplas samman över en telefonlinje, jag från ett kök i Stockholm och han ifrån sin holländska roddares brusiga mobil. Kvällen innan vi språkas vid har Miles och hans tre kompisar Spencer Dunham, Pedrum Siadatian och Matthew Correia i Allah-Las spelat i Aten, på Rockwave Festival, och över skivaffärens kakofoni får jag höra att det tyvärr inte gick jättebra.

Allah-Las från vänster: Pedrum Siadatian, Spencer Dunham, Matthew Correia och Miles Michaud. Foto: Laura Lynn Patrick

- De flesta i publiken var där för att se Lana Del Rey som spelade efter oss. Så de var väldigt exalterade över att vårt set var slut och att Lana Del Rey skulle börja. Men det var roligt, skrattar Miles med en märkbar självdistans.
        Jag påpekar att Allah-Las tycks ha turnerat oerhört mycket de senaste åren, de uppdaterar ideligen nya datum med nya medturnerande band. Efter en europeisk sväng åker de hem till USA igen för att sätta igång en nordamerikansk turnébit med kanadensiska TOPS som support. Miles säger emot mitt påpekande och menar att mycket tid också har lagts på inspelningen av en ny skiva. Nionde september kommer det ut, albumet »Calico Review« som spelats in med samma mixerbord som Beach Boys använde på »Pet Sounds«. På inledande singlarna »Famous Phone Figure« och »Could Be You« hörs detta inte särskilt tydligt (om du inte är någon slags audiofil förstås) men vetskapen om utrustningens historia sätter musiken i en annan kontext.

Titeln »Calico Review« refererar till Calico, ett färgmönster som kan återfinnas på katter och hästar, en blandning av vitt, guld och svart bredvid varandra. Det visuella kring albumet kommer gå i de färgerna, berättar Miles. Han säger att Calico även är namnet på en spökstad i Kalifornien och att bandet gillar att det kan betyda båda sakerna.
        Samma dag som Allah-Las spelat inför Lana Del Rey-fans i Grekland släpptes deras senaste singel »Could Be You«. Släppet är så pass färskt att Miles blir förvånad över att jag hört låten.
        - Jaha, har den kommit ut? frågar han mig. Såg du videon och allt?
        - Nej, jag hörde den på Spotify, så jag har inte sett videon än, säger jag. Vad händer i videon?
        - Låten handlar om platser som ändras och personer som ändras och folk som blir upprörda över den förändringen. Så det vi gjorde var att regissören av videon och jag gick runt i Los Angeles och filmade de delar av staden som förändras snabbt. Vi försökte dokumentera de platserna som de är här och nu. Det gav ett perspektiv på utvecklingen av staden. Det finns inget filmat material där vi spelar låten men det finns material med oss när vi hänger på vår favoritbar.
        Miles, Spencer och Matt växte upp i South Bay och Pedrum flyttade till Los Angeles när han var femton, för att bo i Beverly Hills. Jag frågar Miles om han blir upprörd när staden han bott i hela sitt liv förändras snabbt, om det kan ha varit grunden till »Could Be You« och dess video.         - Nej. Jag menar, jag är en nostalgisk person av naturen och jag saknar element av det förflutna men jag inser att saker förändras och det kommer alltid hända. Du kan inte rädda allt och du kan inte skydda allt. Grejen med »Could Be You« är att du måste omfamna förändringen, annars blir du lämnad efter. Du blir bitter och gammal och allt blir irrelevant.
        På ämnet förändring kan de två nya singlarna nämnas. I jämförelse med den förra skivan »Worship The Sun« är den nya musiken från Allah-Las annorlunda. Måhända på grund av användandet av Beach Boys mixerbord, vem vet? Miles Michaud håller i alla fall med om att soundet har utvecklats.
        - Vi växer allihop som människor och som låtskrivare. Sakerna vi tänker på och väljer att skriva och sjunga om förändras. Så jag tror att alla våra skivor till slut kommer bli olika från varandra.

Calico Review

        Något som är konstant med Allah-Las är deras utmärkta ögon för konst och skivomslag. Hela deras Instagramkonto är proppfullt av vackra konstverk som de väljer att använda när ett gig ska annonseras.
        - Vi alla gillar olika element av konst, design och fotografi, säger Miles om sig själv och sina bandkamrater. Mycket av det vi postar är våra egna fotografier. När vi är på turné tycker vi om att ta speciella pauser för att besöka muséer och sådana saker.
        - Har ni haft tid att se något i Aten? undrar jag.
        - Just nu är vi ju i en skivaffär och letar skivor men förut har vi gått till Akropolis ett par gånger och vi har sett mycket av staden. Det är en vacker stad och vi tycker om att komma tillbaka hit.

Inför »Calico Review« känns det betryggande att veta att Allah-Las inte bara är ett band som vet mycket om musik och dess historia, de är dessutom involverade i mer visuella uttrycksformer. Det garanterar oss att skivomslag och annan konst kring bandet kommer vara lika vacker som den tidigare varit, en trygg vetskap under bevakningen av Allah-Las framfart, förändring och utveckling.